Budoucnost kamenných obchodů

By  |  0 Comments

Pokud jste žili na přelomu osmdesátých let, tak si pamatujete, že stačilo auto naplnit až po okraj zbožím, dát vědět několika lidem, a nějakým zázrakem bylo za čtyřicet minut po zboží a prázdné auto dávalo pocit úspěchu.

Nikdo nechtěl potvrzení, vzal to, co bylo, klidně bez zkoušení a pevně střežil svůj získaný poklad, aby o něj nepřišel.

Měli jsme radost ze všeho. I když to nebylo pro nás. Lepší cigarety pro dědečka, moderní hrnec pro matku a barevný svetr pro bratra.

 

Když začaly růst supermarkety jako houby po dešti, ukázalo se, že se doba změnila a již nestačí prodávat cokoli a jakkoli. Že zboží musí být uspořádáno konkrétním způsobem, na každém kousku musí být uvedena cena, navíc vše v pěkném, líbivém obalu s hudbou na pozadí. Kromě toho, takové množství! Police se ohýbají pod jeho váhou. Dvacet druhů těstovin… jednorázové plenky? Jak je tohle možné?!

To byla pro obchody první rána.

 

První efekt!

Oni toho mají hodně. Také my toho musíme mít hodně!

Nakupujeme mnohem více, abychom se přizpůsobili a mohli říci, že máme také velký výběr.

Napodobování velkých monster s nepřekonatelným kapitálem byla a stále je cesta k sebezničení.

Brzy poté vylétla konkurence mezi supermarkety založená na cenovém boji. S maržemi blízkými nule nebo chytře vypočítanými propagačními nabídkami, které tváří v tvář hromadným nákupům stejně přinesly zisk z množství, se supermarkety v cenových nabídkách navzájem předháněly. Často jsme se podívali na ceny na letácích a říkali jsme si v duchu: „Za to, za kolik prodávají, já ani nenakupuji. Nemám šanci“. Společnost začala vydělávat více, mohli jsme si dovolit vyšší ceny, ale výchova za konkrétních okolností, historie a zakotvené návyky směřovala a stále směřuje mnoho lidí tam, kde je levněji. I když to neznamená lépe. Všichni máme potřebu něco vlastnit. To je neodmyslitelný rys kapitalismu. 

                                            AGNIESZKA SOCHA

Druhý efekt!

Oni jsou levní. My musíme být také levní!

Snížení cen u zboží, které jsme nakoupili dráž, než ho zakoupily velké markety, je vražda pro naše kapsy. Koneckonců, vyděláte tolik, kolik si určíte procent. Jinak to nejde. Výrobci byli sebevědomí, věřili ve své produkty a žili v přesvědčení, že nikdo nemá lepší produkt než oni – musíte platit bez reptání.

Takže platíme. A klient vstoupí a otevřeně zakroutí hlavou nad částkami na visačkách. Pravda, v supermarketu u pokladny slovo „sleva“ nevypustí z úst, protože tam se nediskutuje.

Ale s námi? S námi lze. A dokonce je to potřeba. Koneckonců jsme soukromníci, s paláci za městem za těžce vydělané peníze klientů. Ať se tak nenaparují a dají dobrému člověku slevu!

Strach ze ztráty jakéhokoli výdělku nás ohýbá jako Sisyfa pod kamenem. Souhlasíme se slevou a klient u nás zůstane…. ovšem do doby, než mu místní market nabídne stejné zboží a levněji. Neexistuje žádný sentiment. Přece máme paláce. Nikdo nás nelituje.

 

Když obrovské množství zboží a jeho nízká cena přestala být hlavním faktorem úspěchu, vstoupili jsme do virtuální reality. Nyní můžete mít vše bez opuštění domova. Během bezesné noci, ne nutně od 10.00 do 18.00, si zákazník vybere, co chce, chytré aplikace mu nabídnou další produkty, které vloží do košíku, přestože vůbec nebyly na nákupním seznamu. Chytré algoritmy vědí, jak ho nalákat. „Do kompletu si zákazníci také kupují toto“, „náš nejprodávanější výrobek, který vám nesmí chybět“, „k dopravě zdarma potřebujete pouze …“.

 

Třetí efekt!

Všichni mají internetový obchod. Musíme ho také mít! S každým krokem při vstupu online se však objevuje problém. Potřebujete nejen dobře vytvořený obchod, přizpůsobený mobilním uživatelům, protože většina z nich nakonec nakupuje z telefonu, ale také stránku s rychlým načítáním, vynikající fotografie a popisy a nákupní proces, který naše zákazníky neodradí od nakupování. Časy obchodu, kdy jste museli provést převod na poskytnuté číslo účtu, a neexistovaly žádné online platby, jsou minulostí. Musí to být pouze pár kliknutí a je to hotové. Kromě toho, samozřejmě, doprava a vrácení zdarma, a zákazník na to má 100 dní.                                                                                                                    I když už máme vše, musíme se postarat o správné umístění ve vyhledávači Google. Bez odpovídajících dovedností v této oblasti jsme odsouzeni k tomu, abychom se uchýlili k pomoci odborníka (pokud si ho dokážeme efektivně zvolit, protože telefonních hovorů nebo e-mailů nabízejících propagaci obchodu na internetu chodí bezpočet). Víme, že to nejsou tisíce, ale spíše desetitisíce, které bychom pravděpodobně ochotně utratili za propagaci, kdybychom je měli.

Co tedy dělat?

Když vše vypadá, že jsme poraženi ve všech oblastech, v beznadějné situaci a s pocitem, že pracovat pro někoho jiného nebylo tak špatné, kamenné obchody se stávají historií…

Nebuďme naivní. Nic nezůstává stejné. Nakonec je to nejvíce viditelné podle toho, co bylo zmíněno na samém začátku.

Nevyhneme se „životu a prodeji na internetu“, i když jsme velmi proti.

Je však třeba vzít v úvahu několik věcí.

Zaprvé, být online neznamená prodávat pouze v internetovém obchodě. Jde o to být na sociálních sítích a přizpůsobit své poselství a kanál svému publiku. Pokud Instagram funguje lépe, stojí za to se zaměřit na komunikaci se zákazníky tam. Je lépe udělat něco na sto procent, nebo alespoň na osmdesát, než být trochu všude a mít pocit, že nic nefunguje, a že to všechno nedává smysl.

Klíčové je udržovat kvalitní obsah, vkládat dobré fotografie a být systematičtí. Přinese to úspěch? Neexistuje žádná záruka. Pouhé působení na sociálních sítích již nestačí. Protože musíte pozornost zákazníka upoutat, aby zůstal déle než tři sekundy.

Jak můžete zlepšit vaši komunikaci?

Nejprve se podívejte, jak sami tyto kanály využíváte? Co vás upoutá? Proč rozvíjíte dané příspěvky? Co vás přimělo chtít číst více?

Stojí za to zeptat se ostatních, možná lidí ve vaší blízkosti, kteří budou čestně odpovídat a pomáhat dobrými komentáři.

Poté si udělejte poznámky a zkontrolujte své akce v režimu „kritizuji a nešetřím se a ospravedlňuji“. Stojí za to upřímně si zapsat závěry a vytvořit nový akční plán, který nebude nikoho kopírovat, bude trendy a v souladu s fungujícími způsoby.

Moudré hlavy říkají, abyste vše tvořili podle vlastních představ, což je velmi správně. Pokud však nejste schopni vymyslet recept na čokoládový dort sami, kupte si hotový a je to!

Druhá a nesmírně důležitá věc – někteří lidé stále upřednostňují nakupování v kamenných obchodech. Už je unavuje procházet desítky stránek v online obchodech, a to i po použití desítek filtrů. Nechtějí trávit hodiny hledáním názorů a věrohodných fotografií nebo popisů. A co víc, raději se dotknou produktu, mají ho v ruce a využijí rady odborníka v podobě živého člověka, který o něm něco ví. Proto je zvyšování vlastních a personálních kompetencí tak důležité. To, že je tato podprsenka kvalitní a vypadá skvěle, rozhodně nestačí. Schopnost popsat skutečné výhody a vlastnosti produktu na základě potřeby zákazníka, je zásadní. Vstupujeme na úroveň, kde přestanete nabízet produkt všem stejným způsobem. Lidé, kteří ztratili svou důvěru kvůli obecné situaci v zemi, ji ztratili ke všem. Vy musíte prolomit stále tvrdší vrstvy ostražitosti a opatrnosti.

Na konci však nesmíme zapomenout na to, co je klíčové a možná nejdůležitější – mezilidské vztahy, péče o klienta a myšlení za něj, tzn. být o krok napřed před jeho potřebami. Aby se klient cítil dobře, se nemusíme stát přáteli, nemusíme protahovat návštěvy. Ale stojí za to postarat se o detaily, jako jsou malé doplňky k nákupu, krásný interiér, pořádek a příjemná vůně, přiřadit ke kartě zákazníka jeho nákupy a informovat ho, shodně s historií o nových produktech. A co kdyby ve vašem obchodě klientka obdržela informační bulletin nebo textovou zprávu s produkty odpovídajícími jejím potřebám a preferencím? Posilování vztahů také znamená umět zůstat v kontaktu s těmi, kteří to chtějí. Pozdravy k narozeninám, kuriozity ze zajímavého světa dámského spodního prádla a nevtíravé připomenutí sebe sama – ne nutně s celou řadou pozvánek na nákupy a slevové kupóny.

Že kamenné obchody nepřežijí?

Některé z nich určitě zmizí, protože online nakupování může být pro mnoho lidí pohodlnější, zábavnější nebo levnější. Ale místa s fantastickou duší, kompetentními službami a dobrými nápady a vztahy s těmi, kteří to potřebují, zůstanou.

Stačí „pouze“ pochopit změny, přizpůsobit se jim a uskutečnit plán.

                                                                                                             Agnieszka Socha