Oblečení na spaní na vzestupné vlně

By  |  0 Comments

V průzkumu zaměřeném na noční prádlo, který jsme provedli na podzim roku 2017, polovina dotázaných obchodů odpověděla, že prodej nočního oblečení v jejich buticích postupně klesá. O tři roky později se zdá, že obavy o budoucnost trhu s nočním prádlem se ukázaly jako předčasné.

Podle zprávy dubnového časopisu British Drapers se během lockdownu vyhledávání nočního / domácího oblečení ve srovnání se stejným obdobím loňského roku zvýšilo o více než 400 %. Zároveň dramaticky poklesl počet vyhledávání populárních značek módního oblečení. Na jedné straně je závěr malicherný: když se kamenné obchody zavřely, přesunuli jsme nakupování na internet, a protože jsme většinu času začali trávit doma, pyžama a pohodlné oblečení pro volný čas se staly nejpotřebnějšími oděvy. Ale to je jen část pravdy o návratu nočního oblečení na výsluní a do šatníků. Protože noční revoluce už začala před koronavirem. Pandemie jen urychlila nevyhnutelné – velký návrat domácí bohyně.

Dbej o sebe

Podle Pew Reseach Center (výzkumného centra) věnuje generace tisíciletí péči o sebe více času a zdrojů než kterákoli jiná generace. Proč? David Shah, mezinárodní řečník módy a přednášející na uměleckých akademiích, má jednu odpověď: stresová ekonomika. Žijeme v době, kdy 20 % Američanů zažilo stavy těžké úzkosti, kvůli nimž bylo obtížné normálně fungovat, alespoň jednou za poslední rok. Vyhledávání léků na psychické poruchy se za posledních 8 let zdvojnásobilo.

Svět je čím dál více nevyzpytatelný a požadavky na sebe i na ostatní jsou stále obtížněji uspokojitelné. V honbě za efektivitou a sebezdokonalováním přestáváme stíhat držet krok. Kultura spěchu prosazuje ambiciózní cíle, vždy pozitivní, energický přístup a nezanechává žádný prostor, odpočinek a svobodu. Všechno to vzbuzuje strach a … odpor.

Reakcí na rostoucí zmatek a pocit nesouladu je proto soustředit se na sebe a své potřeby. Dbát o sebe uvnitř i zvenčí. Pěstování rituálů umožňujících relaxaci a odpočinek. Zjednodušení věcí a světa kolem nás. Užívat si malých radostí. Z toho plyne nedávný rozmach legálních a o něco méně legálních konopných derivátů. Olej CBD obsahuje veškerá možná kosmetika, svíčky, zmrzlina, dokonce i želatinové bonbony Haribo. A co nám dodává pocit uspokojení? Pohodlí a pocit přitulení.

Jak zdůraznil Faustine Baranowski z agentury Promostyl, po vypuknutí pandemie touha starat se o svou duševní, fyzickou a emoční pohodu, jen zesílila. Prostřednictvím četných omezení a nuceného uvěznění doma si lidé uvědomili důležitost času věnovaného sobě a radost z věcí kolem sebe. A to na všech úrovních. Počínaje maličkostmi, jako jsou svíčky, které doma vytvářejí příjemnou atmosféru, nebo rostliny, které uklidňují smysly a dávají pocit kontaktu s přírodou, až po kulinářský posun směrem k jídlu spojenému s teplem, domovem a dobrými emocemi. Dokonce i špičkové restaurace ustupují od vytváření futuristických, krásných, přesto chladných skladeb na talíři ve prospěch poctivého, téměř domácího aranžování pokrmů, které si získají srdce jedlíků chutí a kvalitou produktů. Všechno získává předponu „slow”: pomalé jídlo, pomalá móda, pomalý život.

Důležité je potěšení z jídla, dotyku měkkých materiálů a obklopení oblíbenými vůněmi. S větší pravděpodobností využijeme čas pro meditaci, přírodní terapie a relaxační cvičení. V celém našem zpomaleném rytmu zaujímá ústřední místo správný outfit, který odpovídá novému životnímu stylu – uvolněnější, přirozenější a pohodlnější. Jaký? Samozřejmě vhodná pyžama, tepláky a široce chápané oblečení pro volný čas!

TRIOLA

Naučte se spát

Když už mluvíme o odpočinku, spánek se stal další frontou v digitální válce. Jak napsal Marcin Napiórkowski ve svém sloupku Dream Revolution: „Starost ohledně kvality spánku a snaha o jeho zlepšení je dnes běžným jevem. Skoro posedlostí.“ Na výběr jsou knihy o tom, jak spát jako profesionál, trenéři spánku, různé spánkové techniky, spánkové diety a široká škála „vylepšení spánku“ – od speciálních polštářů až po správné osvětlení, matrace a pyžama. Je to obchod v hodnotě přes 100 miliard dolarů ročně. Existují přikrývky, které napodobují něčí dotek a pomáhají vám usnout (neznám statistiky, ale mám podezření, že jejich prodej během pandemie prudce vzrostl). Existují také roboti, kteří vám pomohou spát a probudit se ve správný okamžik (a zároveň je můžete obejmout). Pro špičkové odborníky a odborníky pracující dlouhé hodiny se stal základem zdravý spánek. Za který jsou připraveni draho zaplatit.

Právě pro ně vznikají luxusní pyžamové kolekce, které se vyprodávají samy. Kašmírové tepláky a hedvábné pyžamo Olivie von Halle, které nestojí právě málo, se prodávají jako horké koláče. Už před pandemií nás pohodlí, které poskytovalo pyžamo, přírodní příjemné materiály a pocit přitulení, přimělo, abychom se s nimi nechtěli rozloučit. A tak přišel SLEEPLEISURE. Po athleisure, která povýšila sportovní legíny a mikiny na úroveň módy, je čas na ještě větší pohodlí – do módních salonů vstoupila pyžama a noční košile. Celebrity v nich začaly cestovat, chodit do města, dokonce i na party. A po hvězdách i my. Kvůli neustálé přítomnosti v sociálních médiích se rozdíly mezi soukromou a veřejnou sférou stírají. Hranice toho, co lze nosit doma a co je určeno pro oči ostatních, se neustále posouvají. Ve skutečnosti už neexistují žádné věci na doma a věci pro ostatní příležitosti. Důležité je pouze pohodlí a schopnost být sám sebou.

Začali jsme se v kanceláři objevovat v teplácích a bavlněném pyžamu (a určitě nás doprovázejí při práci z domova). Na rande stále častěji volíme hedvábný pyžamový top nebo dlouhou elegantní noční košili. V soupravách na doma-na noc můžete strávit celý den, noc i všechny volné chvíle. Jaký druh nočního oblečení budeme hledat? Lehké, jemné, příjemné. Bez silných výrazných švů, spíše příjemně laskajících postavu. S texturou, vrstvením a měkkým hladkým barevným stínováním. Jednoduché, přirozené, minimalistické. V prvotřídní kvalitě a šetrné k životnímu prostředí. Jak řekl David Shah na veletrhu MarediModa v Cannes v listopadu: „Budoucnost patří dvěma oblastem: cestování a domácí péči.“ Pandemie způsobila, že cestování bylo velmi omezené, ale druhý naznačený směr nabral vítr do plachet. Přidejte k tomu rostoucí popularitu přístupu „Netflix and chill“ (volně přeloženo: sleduj Netflixe a odpočívej) a dovolím si tvrdit, že nastaly časy nočního prádla a domácího oblečení.